-
نانوفناوری
-
ریاضیات
-
نجوم
-
زیست
-
ادبیات
-
فیزیک
-
شیمی
-
فلسفه
انسان براي زندگي موفقيتآميز نيازمند برخورداري از آرامش ، سلامت و كارآمدي در ابعاد زيستي ، رواني و اجتماعي ميباشد. تغييرات اجتماعي – فرهنگي سريع ، تحول در ساختار خانواده، پيچيدگي و گسترش شبكه ارتباطات انساني و وسعت و تنوع منابع اطلاعرساني موجب گرديده است جوامع انساني خصوصاً قشر جوان و نوجوان با مسائل و مشكلات متعدد مواجه شوند و از طريق توسل به روشهايي كه گاه از پشتوانه منطقي برخوردار نبوده و فاقد دورنماي روشن و اميدبخش ميباشند به فشارها ، چالشها و انتظارات گسترده زندگي امروز واكنش نشان دهند.
مدارس و محيطهاي دانش آموزي نيز كه در برگيرنده بخش قابل ملاحظهاي از قشر نوجوان وجوان جامعه ميباشند همسو با فضاي در حال گذار موجود ، درگير چالشها و دگرگونيهايي گرديدهاند. از اينرو تغذيه و حمايت ذهني ، رواني و اجتماعي دانش آموزان نيازمند آموزش فرهنگ گفتگو ، تفكر انتقادي و ايجاد مهارتها و توانمنديهايي براي تصميمگيري آگاهانه ، مقابله با استرسها و هيجانهاي روزمره ، افزايش خودكارآمدي ، برقراري ارتباط مؤثر و ساير تواناييهاي رواني اجتماعي ميباشد. بنابراين لازم است در كنار پيشگيري از آسيبهاي احتمالي ، در جهت ارتقاي سطح بهداشت روان فردي و اجتماعي دانش آموزان و ساير مدارس كه در تعامل و ارتباط متقابل با دانش آموزان قرار دارند گامهاي مؤثري برداشته شود.
دانش آموزان مدارس به لحاظ حساسيت دوران رشد و تحويل خود و شرايط بحراني اين برهه از زندگي ، به ويژه در سالهاي اول ورود به مدارس، فشارها و ناراحتيهاي بيشتري را تجربه ميكنند كه از آن جمله ميتوان به گسستن از زندگي قبلي در خانواده ، ورود به زندگي دانش آموزي و نياز به سازگاري با محيط مدرسه ، مديريت مسائل معيشتي ، تحصيلي و عاطفي اشاره كرد. ساير كاركنان مدارس كه با قشر دانش آموزي در ارتباط مستقيم قرار دارند نيز به نوبه خود در افزايش و تشديد يا كاهش و ترميم مشكلات ويژه دانش آموزان سهيم ميباشند و لذا دانش آموزان نيازمند بذل توجه خاص ميباشند. با عنايت به مسائل و مشكلات و دغدغههاي مدارس ، ضرورت تأسيس مركزي به منظور تأمين ، توسعه و تسري بهداشت رواني در فضاي مدارسو ارائه مداخلات پيشگيرانه ، مشاورهاي و درماني ، آشكار ميگردد.
در اين راستا مركز مشاوره دانش آموزي به عنوان متولي بهداشت روان مدارس در چارچوب اين آييننامه تشكيل گردیده است.